Informatie voor dienstverleners:

EHBO dienstverlening ??

Als EHBO dienstencoördinator van EHBO-Tiel, wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken, wat uitleg te geven over EHBO dienstverlening.

Dit woord komt met regelmaat terug bij de EHBO; al is het bij aanvang van elk seizoen of tijdens de lessen.

EHBO-Tiel wordt benaderd door verenigingen, instellingen of bedrijven om de EHBO bij hun evenement te verzorgen. Onze EHBO vereniging in Tiel kan deze aanvragen invullen door een dertigtal enthousiaste vrijwilligers. Dit noemen wij de EHBO dienstverlening (kortweg DVL)

Hoe gaat dat in zijn werk?
Nou makkelijker dan je misschien op het eerste gezicht denkt.
Je bent EHBO-er en volgt met regelmaat de herhalingslessen. Daarmee laat je zien, dat je vaardig genoeg bent om eerste hulp te verlenen bij ongelukken en letsels.

Wat voor evenementen zijn dat?
Als je je hebt aangemeld als kandidaat hulpverlener om de DVL te doen, dan heb je eerst een kennismakingsgesprek met mij, waarin ik je vertel over de soorten diensten ( veldsport, wielersport, wandelsport,outdoorsport, bedrijfsdagen, braderie, winkelevenement, Koningsspelen, avond4daagse, muziekuitvoeringen, enz.)
Kort gezegd, daar waar de verenigingen een openbare inschrijving hebben, dus deelnemers van buiten aantrekken, zijn ze verplicht de EHBO te regelen. Dan komen ze bij ons, of een andere instelling, die dit kan uitvoeren. Als vereniging beschikken wij over een groot aantal vrijwilligers, die dit kunnen en willen uitvoeren. Je doet dit nooit alleen; je bent altijd samen meer één of meer EHBO-ers. Wij werken in de Gemeente Tiel, maar ook daarbuiten; soms met zusterverenigingen.

Wat doen we niet?
Evenementen op en rond het water doen we niet; die sturen wij door naar de Reddingsbrigade Gelderland Zuid of doen dat samen met hun. Ook hele grote evenementen zoals Appelpop en Corso doen wij niet, Daarvoor zijn we te klein. En wij beschikken niet over professionele hulpverleners, zoals artsen en verplegers.

Krijg ik kleding en verbandmaterialen?
Elke dienst wordt door mij geregeld, Je hebt de beschikking over EHBO-kleding (broek, polo, winterjas, zomerjas fleecetrui), die je in bruikleen krijgt, evenals persoonlijke beschermingsmiddelen.
Bij elk evenement bekijken we vooraf de kans op letsels en de soort letsels. Daar passen wij de hulpverleningsmaterialen op aan. Is dit veel, of zijn de weersomstandigheden zodanig, dat wij onvoldoende beschutting kunnen beiden aan het slachtoffer en onszelf, dan zetten we de dienstverleningswagen in. Hier is voldoende beschutting en kun je het slachtoffer hulp bieden en geruststellen in afwachting van verder behandeling of verwijzing.
De materialen waarmee je de verschillende letsels leert behandelen zijn dan ook aanwezig; dan wel in een rugtas, dan wel in de wagen. Ook de AED-tas maakt een standaardonderdeel uit van de uitrusting. Onderling kun je contact houden met een portofoon.

Wat schuift het?
Je krijgt voor je inzet een vergoeding op basis van een vast uurtarief, verhoogd met een km-toeslag. Eten en drinken wordt verzorgd door de aanvrager. Daarnaast ben je door ons verzekerd.

Hoe meld ik mij aan?
Heb ik je interesse gewekt en denk je: daar wil ik wat meer van weten, bel me dan op (appen of mailen mag ook) en dan kunnen we nader kennismaken met elkaar.
Ik hoop, dat je nieuwsgierig geworden bent en dat ik jou binnenkort als kandidaat dienstverlener welkom mag heten.

Je kunt mij (Maarten Dix) bereiken op: 06-1962-5441 of ehbo-tiel@hetnet.nl

Met vriendelijke groeten,

Maarten Dix

Dienstverleners krijgen kleding (T-shirt, Fleece-trui, zomerjas en/of winterjas) en een EHBO-hulpverleningstas ter beschikking. Dus je staat nooit letterlijk of figuurlijk in de kou.